Thursday, November 5, 2009

Kerja kat rumah - Syabas Dato' Shaziman

Dah lama aku berangan nak kerja kat rumah ajer. Gaji dibayar oleh company. Memang lagi produktif, sebab masa aku Engineer kat Hitachi, memang banyak lukisan kejuruteraan yang perlu dibuat. Syok giler kalau dapat macam tu. Yelah, aku bayangkan aku akan buat air oren, makan kacang, makan coklat sambil menyiapkan drawing. Sambil-sambil tu aku dengar muzik slow rock sentimental. Wow, alangkah bahagianyer.

Tapi tak sorang pun menteri yang perihatin masa tu. Tup tup , hari ni didada akhbar Utusan Malaysia, Dato Shaziman announced yang draftperson JKR akan mulai bekerja dirumah pada Januari 2010. Win-win condition katanya. Pekerja tak perlu fikirkan pasal toll, minyak kereta, orang jaga anak, belanja teatime, lunch dan coffee break, juga jangan lupa tak payah nak bergaya melaram sakan keofis. Kalau perempuan tu, kira-kiranya budget beli pakaian baru, beg tangan, kasut dan alat mekap kira dah save banyak tuh. Beruntung dan senyum melebarlah 35 orang yang terpilih untuk pilot project ini. Aku tumpang gumbira. Lagipun aku dah pun "selalu" dirumah sekarang ni, tapi tarak gajila..dah VSS. Leceh betui.

Diharapkan banyak kementerian lain yang akan mengikut jejak langkah Dato' Shaziman ni. Tapi yang pasti cikgu-cikgu tak boleh buat kerja kat rumah la, takkan murid-muraid datang kat rumah cikgu nak belajar matematik pulak. Tak leh nak dibayangkan kalau doktor pun buat kerja kat rumah, mesti pesakit kena tunggu kat ruang dapur dan sambil-sambil tu buat macam rumah sendiri pulak, siap bancuh kopi lagi.

Walau bagaimana pun, aku rasa kerja yang boleh dibuat kat rumah ni amat sesuai untuk pekerja perempuan. Sebab-sebabnya:-
1) Disiplin tinggi, jujur dalam tugas.
2) Boleh tengok anak-anak.
3) Basuh kain waktu minum pagi.
4) Masak waktu lunch.
5) Lipat kain atau main ngan anak waktu minum petang.

Kalau pekerja lelaki, agak bimbang sebab-sebabnya:-
1) Disiplin kureng, kat ofis pun selalu hilang, inikan kat rumah.
2) Sure tidor kat sofa, komputer tengok dia.
3) Boleh bermesra dengan pembantu rumah.
4) Tengok Astro, main sms...silap2 gi tengok wayang kat Mall.

Jadi kena ada satu sistem pemantauan jika nak dilaksanakan. Seperti CCTV kat rumah di bahagian workstation. Boss kat ofis boleh tengok dari internet kerja atau tak kerja. Banyak lagi nak aku share. tapi cukuplah buat kali ini.

No comments:

Post a Comment